Besök Sverige (Sigtuna) i Shanghai…

07/10/30 13:20:37 SHANGHAI, originally uploaded by 2 dogs.

Bildtext: Trafikskylten är det enda som säger oss att vi befinner oss i Kina och inte i Sverige. Luodian North Europe New Town är en satellitförort som har planerats och byggts med svensk inspiration.

Denna blogg ligger nu på www.atlarsson.com/blog. Gå dit för att läsa nya poster.

Förutom skepp som seglar till Shanghai så finns det annat svenskt/kinesiskt utbyte. I Sverige pågår det för närvarande två stora projekt där kinesiska investerare flyttar Kina till Sverige. Dragongate som är beläget mellan Uppsala och Gävle samt Fanerdun i Kalmar. Projekten kan beskrivas som mässområden som på sikt skall underlätta etablerandet av svensk/kinesiska affärskontakter.

Kina ligger inte mycket efter. Häromdagen begav jag mig till Luodian North Europe Town beläget i Baoshan distriktet i norra Shanghai. Luodian är en stad som hämtat inspiration från Sigtuna. Projektet är en del i en ambitiös plan att bygga nio satellitförorter kring Shanghai. Flertalet av dem kommer att ha europeisk arkitektur som förebild. Jag har förutom Sigtuna även besökt och bloggat om Thames Town som är det engelska bidraget.

Besöket i Kinas Sigtuna fick mig att tänka på Alingsås (kanske för att jag aldrig satt min fot i Sigtuna). Min mormor levde sina sista år i Alingsås så jag har spenderat en hel tid där. Det var folktomt, mulet och precis som en svensk småstad på hösten. Jag måste säga att SWECO (som ritat projektet) lyckats med att skapa en svensk identitet. Här finns det fler (av mig tagna) bilder av Luodian.

I anknything till Luodian finns även en 6-7 bostadsområden i nordeuropeisk stil. Jag får erkänna att jag blev lite förvånad när jag insåg att lägenheterna i ett av områdena ,Shunchi, i princip var utsålda. Priset var satt till 7000 RMB per M2 (ungefär samma summa i SEK).

Skrivet med mormor och morfar i tankarna.

4 responses to “Besök Sverige (Sigtuna) i Shanghai…

  1. Pingback: Sigtuna, Thames Town och och andra kopior i Shanghai samt Kina « 2hundar i Kina

  2. Hhmmm – drömmer mig tillbaka till Shanghai en höstdag 1988 – satt på The Bund och tittade ut över havet. Hade ont i magen och de flesta som stod runt mig var kineser för de hade inte sett någon med så blont hår som jag… Satt och pratade med en lärare som kunde engelska som berättade en massa om Kina och dess folkslag för mig. Det var en fantastisk tid för mig. Tack för påminnelsen…

  3. Pingback: Kina bygger sina städer med…tegel??? « 2hundar i Kina

  4. Pingback: Kinas Nobelpris till Putin! « Lapsus Dei

Kommentera

