Kina, mat och Sverige

06/02/21 18:51 SHANGHAI, originally uploaded by 2 dogs.

Bildtext: Tujia pizza som hade sina ”15 minutes of fame” våren 2006.

 

Denna blogg ligger nu på www.atlarsson.com/blog. Gå dit för att läsa nya poster.

Häromveckan fann jag en verkligt intressant artikel DN, som resonerade om bakgrunden till det faktum att kinesisk mat smakar som den gör på de flesta Kinarestauranger i Sverige. Innan jag flyttade till Kina spenderade jag ett antal kvällar backstage på Kina krogar i sydvästra Skåne. Man stod och hängde i köket med en öl emedan kocken/kockarna förberedde de gamla klassikerna. Detta var alltså i slutet av 90-talet och speciellt i Malmö fanns det krogar med kinesisk meny. Den var dock mest använd av andra kineser, men ett ökat intresse av ”riktig” kinesisk mat började märkas bland svenska kunder.
Strax innan stängningsdags blev det fart i köket. Man började att förbereda mat för oss att äta eventuellt kom vänner förbi och vi satte igång att äta och även dricka. Vi åt INTE tre små rätter och drack INTE stor stark…

Maten i Kina spelar en mycket mer central roll än i Sverige. Ibland känns det som precis som vi har klädmode i Sverige sa har man dessutom ett matmode i Kina.

Som boendes här Shanghai har jag sett en del mattrender komma och gå. Förra vintern så dök plötsligt försäljare av ”Tujia pizza” upp runtom i Shanghai (och andra större städer). Det serverade något som kan liknas vid pizza. Plötsligt åt alla det, mina arbetskamrater, mina vänner, min familj…jo, även jag åt ett par av dessa skapelser. Kanske man kan säga att det hela var pizza möter kebab. Det är det närmaste jag kan tänka mig.

Efter bara ett par månader var rätten plötsligt försvunnen. Något liknande hände med ”brasilianska stekhus” som introducerades på marknaden för ett par år sedan. Alla pratade om det, och det blev populärt att gå dit och äta. Oftast var det ett ”allt inkluderat” pris på motsvarande 150-200 SEK.Allt fler restauranger öppnades. Man pratade om det mer och mer..och sedan var det mindre prat och restaurangerna började stänga igen. Dock finns det fortfarande kvar ett par av dessa restauranger….

3 responses to “Kina, mat och Sverige

  1. Hej, vad kul att läsa om dina erfarenheter av genuin kinamat. Mejla gärna och berätta mer! Vad gör du i Kina? Jag kom nyss hem efter 3 veckor i Hangzhou och Beijing.

    Allt gott,
    artikelförfattaren.

  2. Det är kul med mattrender i Kina!
    Jag tror verkligen att det skulle gå att öppna en restaurang med äkta kinesisk mat i Sverige. I artikeln i DN ser man att ingen verkar ha försökt med att öppna ett ställe där man inte serverar någon svensk kinamat alls. Alla talar om att ingen beställer ur den kinesiska menyn. Varför två menyer? Nu har ju alla kinarestauranger börjat med asiatisk buffé och sushi. Det visar att ägarna mest är intresserade av att följa trender istället för att gå sin egen väg. Just att kopiera andras affärsidéer är ju väldigt vanliogt, och helt acceptabelt i Kina. Jag tog med en grupp kineser till Ishotellet, och deras första kommentar när jag berättade att det var fullbelagt nästan varenda natt var: Varför öppnar ingen ett ishotell brevid då? Jag tror att det tankesättet ligger bakom kinarestaurangernas likformighet. Inget ont i det, men det gör att ingen vågar ta steget fullt ut och öppna en riktig kinesisk restaurang. Min dröm är att öppna en restaurang med äkta sichuanesisk hot pot.

  3. Jag personligen tror att marknaden i Sverige nu KANSKE är mogen för en riktig ”kinesisk” restaurang. När jag bodde i Sverige var det inte många svesnkar som var villiga att betala vad det faktiskt kostar att äta ”riktig” kinesisk mat. Råvaror osv gör det dyrare. Många ansåg i slutet på 90-talet att en kinesrestaurang skall vara ett billigt alternativ.

    Jag var dock på en mycket bra restaurang i Stockholm (glömt namnet dock) som gjorde bra mat, åtminstone enligt det sällskap med de kineser som jag hade med mig på besök till Sverige. Notan hamnade på 1000-lappen för fyra personer och vi åt en fiskrätt, en kötträtt och två grönsaksrätter. Till det slank det ned någon öl.

    Att hitta bra kockar i Sverige är också en svårighet (vad jag fått höra iallafall). Sedan kanske Tommelilla inte har tillräckligt många kunder som väljer bort biff med bambu skott för ett dyrare alternativ.

    Att kopiera affärsidéer kan nog göras på olika sätt. När jag flyttade från Sverige fanns det inte mycket till inrednings butiker. Idag finns det fler stora inrednings kedjor hemma, för att inte tala om mindre butiker. Kanske en del av dessa har stängt om ett par år?

Kommentera

